Projekty finansowane przez NCN


Dane kierownika projektu i jednostki realizującej

Szczegółowe informacje o projekcie i konkursie

Słowa kluczowe

Aparatura

Wyczyść formularz

Ochrona konsumenta a sztuczna inteligencja. Między prawem a etyką

2018/31/B/HS5/01169

Słowa kluczowe:

prawo konsumenckie ochrona przez informację nieuczciwe praktyki handlowe nieuczciwe postanowienia umowne ochrona danych osobowych sztuczna inteligencja algorytmy personalizacja big data uczenie maszynowe etyka autonomia dobrostan

Deskryptory:

  • HS5_5: Prawo prywatne
  • HS5_2: Prawo konstytucyjne, prawa człowieka, prawo i instytucje międzynarodowe

Panel:

HS5 - Normy i władza: prawo, nauki o polityce, polityka regionalna i społeczna

Jednostka realizująca:

Uniwersytet Łódzki, Wydział Prawa i Administracji

woj. łódzkie

Inne projekty tej jednostki 

Kierownik projektu (z jednostki realizującej):

dr hab. Monika Namysłowska 

Liczba wykonawców projektu: 6

Konkurs: OPUS 16 - ogłoszony 2018-09-14

Przyznana kwota: 585 780 PLN

Rozpoczęcie projektu: 2019-11-01

Zakończenie projektu: 2024-11-14

Planowany czas trwania projektu: 36 miesięcy (z wniosku)

Status projektu: Projekt w realizacji

Opis Projektu

Pobierz opis projektu w formacie .pdf

Uwaga - opisy projektów zostały sporządzone przez samych autorów wniosków i w niezmienionej formie umieszczone w systemie.

Dane z raportu końcowego/rocznego

  • Publikacje w czasopismach (7)
  • Publikacje książkowe (26)
  1. Relacja aktu o sztucznej inteligencji ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych
    Autorzy:
    Dominik Lubasz, Adam Szkurłat
    Czasopismo:
    Monitor Prawniczy, Dodatek specjalny: Wpływ technologii i technik informatycznych na ochronę danych osobowych (rok: 2022, tom: 21, strony: 26-32), Wydawca: C.H.Beck
    Status:
    Opublikowana
  2. O etycznych, prawnych i społecznych konsekwencjach stosowania systemów sztucznej inteligencji w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Uwagi na tle projektu rozporządzenia w sprawie sztucznej inteligencji
    Autorzy:
    Namysłowska M., Bieda R., Budrewicz P., Lubasz D., Nowakowski M., Pająk R., Świerczyński M., Więckowski Z., Wochlik I., Wróblewski M.
    Czasopismo:
    Przegląd Sejmowy (rok: 2023, tom: 6, strony: 61-84), Wydawca: Wydawnictwo Sejmowe
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.31268/PS.2023.219 - link do publikacji
  3. Algorithmic Transparency and Explainability for EU Consumer Protection: Unwrapping the Regulatory Premises
    Autorzy:
    Agnieszka Jabłonowska, Mateusz Grochowski, Francesca Lagioia, Giovanni Sartor
    Czasopismo:
    Critical Analysis of Law (rok: 2021, tom: 1, strony: 43-63), Wydawca: University of Toronto
    Status:
    Opublikowana
  4. Consumer Protection in the Age of Data-Driven Behaviour Modification: BEUC's Academic Report and the New Regulatory Developments
    Autorzy:
    Agnieszka Jabłonowska
    Czasopismo:
    Journal of European Consumer and Market Law (rok: 2022, tom: 11(2), strony: 67-71), Wydawca: Wolters Kluwer
    Status:
    Opublikowana
  5. Planet49: Pre-Ticked Checkboxes Are Not Sufficient to Convey User's Consent to the Storage of Cookies (C-673/17 Planet49)
    Autorzy:
    Agnieszka Jabłonowska, Adrianna Michałowicz
    Czasopismo:
    European Data Protection Law Review (rok: 2020, tom: 6, strony: 137-142), Wydawca: Lexxion
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.21552/edpl/2020/1/19 - link do publikacji
  6. Prawo konsumenckie Unii Europejskiej – prawo do odstąpienia od umowy o świadczenie usług cyfrowych i obowiązek zapłaty proporcjonalnej kwoty – wprowadzenie i wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 8.10.2020 r., C-641/19, EU przeciwko PE Digital GmbH
    Autorzy:
    Agnieszka Jabłonowska
    Czasopismo:
    Europejski Przegląd Sądowy (rok: 2022, tom: 11, strony: 50-56), Wydawca: Wolters Kluwer Polska
    Status:
    Opublikowana
  7. Privacy by Design a sztuczna inteligencja
    Autorzy:
    Dominik Lubasz, Witold Chomiczewski
    Czasopismo:
    Monitor Prawniczy (dodatek specjalny) (rok: 2020, tom: 20, strony: 86-95), Wydawca: C.H.Beck
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.32027/MOP.20.20.6 - link do publikacji
  1. Narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję
    Autorzy:
    Dominik Lubasz, Roman Bieda
    Książka:
    Analiza Ryzyka i Bezpieczeństwo w Kancelariach Prawnych (rok: 2021, tom: -, strony: 601-631), Wydawca: Wolters Kluwer Polska
    Status:
    Opublikowana
  2. O zwalczających nieuczciwość rynkową klauzulach generalnych w XXI w.
    Autorzy:
    Monika Namysłowska
    Książka:
    In varietate concordia. Księga jubileuszowa Profesora Ryszarda Skubisza (rok: 2022, tom: -, strony: 901-915), Wydawca: C.H.Beck
    Status:
    Opublikowana
  3. Personalizacja oparta na sztucznej inteligencji - nowe wyzwanie dla prawa konsumenckiego
    Autorzy:
    Monika Namysłowska, Agnieszka Jabłonowska
    Książka:
    Prawo sztucznej inteligencji (rok: 2020, tom: -, strony: 95-111), Wydawca: C.H.Beck
    Status:
    Opublikowana
  4. Regulacja reklamy hazardu internetowego a ochrona konsumentów w dobie mediów społecznościowych i aplikacji inwestycyjnych
    Autorzy:
    Agnieszka Jabłonowska, Natalia Brzozowska
    Książka:
    Reklama. Aspekty prawne. Nowe wyzwania (rok: 2022, tom: -, strony: 576-591), Wydawca: Wolters Kluwer Polska
    Status:
    Opublikowana
  5. Zawrotna kariera czarnej listy nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów
    Autorzy:
    Monika Namysłowska
    Książka:
    Non omne quod licet honestum est. Studia z prawa cywilnego i handlowego w 50-lecie pracy naukowej Profesora Wojciecha Jana Katnera (rok: 2022, tom: -, strony: 576-585), Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego/Wolters Kluwer
    Status:
    Opublikowana
  6. KI und Verbraucherrecht
    Autorzy:
    Hans-W. Micklitz, Monika Namysłowska, Agnieszka Jabłonowska
    Książka:
    Künstliche Intelligenz und Robotik. Rechtshandbuch (rok: 2020, tom: -, strony: 200-241), Wydawca: C.H. Beck
    Status:
    Opublikowana
  7. Narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję
    Autorzy:
    Dominik Lubasz, Roman Bieda
    Książka:
    Analiza ryzyka i bezpieczeństwo danych w kancelariach prawnych (rok: 2022, tom: -, strony: 601-630), Wydawca: Wolters Kluwer Polska
    Status:
    Opublikowana
  8. Ochrona danych osobowych a sztuczna inteligencja
    Autorzy:
    Dominik Lubasz, Monika Namysłowska
    Książka:
    MERITUM. Ochrona danych osobowych (rok: 2020, tom: -, strony: 1009-1030), Wydawca: Wolters Kluwer
    Status:
    Opublikowana
  9. Projektowanie rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję z uwzględnieniem wymogów data protection by design
    Autorzy:
    Dominik Lubasz
    Książka:
    Prawo sztucznej inteligencji i nowych technologii (rok: 2021, tom: -, strony: 425-448), Wydawca: Wolters Kluwer Polska
    Status:
    Opublikowana
  10. Przejrzystość warunków umownych i praktyk handlowych a ochrona konsumentów w gospodarce cyfrowej
    Autorzy:
    Monika Namysłowska, Agnieszka Jabłonowska
    Książka:
    Verba volant, scripta manent. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Bogusławie Gneli (rok: 2023, tom: -, strony: 765-777), Wydawca: Wolters Kluwer Polska
    Status:
    Opublikowana
  11. The principles of lawfulness, transparency, and data minimisation in the General Data Protection Regulation in the context of artificial intelligence
    Autorzy:
    Dominik Lubasz
    Książka:
    Legal and Technical Aspects of Artificial Intelligence (rok: 2021, tom: -, strony: 191-206), Wydawca: Wydawnictwo UKSW
    Status:
    Opublikowana
  12. Freedom, Responsibility and Accountability in the Platform Economy: A Consumer Law Perspective
    Autorzy:
    Agnieszka Jabłonowska, Monika Namysłowska
    Książka:
    Freedom and Responsibility of Online Platforms (rok: 2022, tom: -, strony: -), Wydawca: Edward Elgar
    Status:
    Przyjęta do publikacji
  13. -
    Autorzy:
    Monika Namysłowska
    Książka:
    Zwalczanie nieuczciwych praktyk handlowych między przedsiębiorcami w prawie Unii Europejskiej. W poszukiwaniu modelu ochrony (rok: 2022, tom: -, strony: 1-609), Wydawca: Wolters Kluwer
    Status:
    Opublikowana
  14. AI-driven personalisation – a new challenge for consumer law
    Autorzy:
    Monika Namysłowska, Katarzyna de Lazari-Radek, Agnieszka Jabłonowska
    Książka:
    Legal and Technical Aspects of Artificial Intelligence (rok: 2021, tom: -, strony: 95-113), Wydawca: Wydawnictwo UKSW
    Status:
    Opublikowana
  15. Artificial Intelligence and Platform Services: EU Consumer (Contract) Law and New Regulatory Developments
    Autorzy:
    Monika Namysłowska, Agnieszka Jabłonowska
    Książka:
    Contracting and Contract Law in the Age of Artificial Intelligence (rok: 2022, tom: -, strony: 221-247), Wydawca: Hart Publishing
    Status:
    Opublikowana
  16. Big brother is watching you. Profilowanie i zautomatyzowane podejmowanie decyzji w kontekście zasad legalności i przejrzystości
    Autorzy:
    Dominik Lubasz
    Książka:
    Rok RODO (rok: 2019, tom: -, strony: 115-134), Wydawca: C.H.Beck
    Status:
    Opublikowana
  17. E-Commerce Directive (2000/31). Article 5, Article 6, Article 7
    Autorzy:
    Monika Namysłowska, Dominik Lubasz
    Książka:
    EU Digital Law. Article-by-Article Commentary (rok: 2020, tom: -, strony: 413-445), Wydawca: Nomos/Hart
    Status:
    Opublikowana
  18. Prawo konsumenckie w dobie pandemii COVID-19: o adekwatności przepisów o nieuczciwych praktykach handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów
    Autorzy:
    Monika Namysłowska
    Książka:
    Reklamacje, mediacje i inne postępowania w sprawach konsumenckich (rok: 2021, tom: -, strony: 41-53), Wydawca: C.H.Beck
    Status:
    Opublikowana
  19. Zasady legalności, przejrzystości i minimalizacji danych w ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych osobowych w kontekście sztucznej inteligencji
    Autorzy:
    Dominik Lubasz
    Książka:
    Prawo sztucznej inteligencji (rok: 2020, tom: -, strony: 173-186), Wydawca: C.H.Beck
    Status:
    Opublikowana
  20. Ochrona danych osobowych a sztuczna inteligencja
    Autorzy:
    Dominik Lubasz, Monika Namysłowska
    Książka:
    Meritum. Ochrona danych osobowych. Wydanie 2 (rok: 2022, tom: -, strony: 1044-1067), Wydawca: Wolters Kluwer
    Status:
    Opublikowana
  21. Regulacja reklamy hazardu internetowego a ochrona konsumentów w dobie mediów społecznościowych i aplikacji inwestycyjnych
    Autorzy:
    Agnieszka Jabłonowska, Natalia Brzozowska
    Książka:
    Reklama. Aspekty prawne. Nowe wyzwania (rok: 2022, tom: -, strony: 575-591), Wydawca: Wolters Kluwer Polska
    Status:
    Opublikowana
  22. The changing nature of a consumer in the digital reality
    Autorzy:
    Monika Namysłowska, Monika Jagielska, Aneta Wiewiórowska-Domagalska
    Książka:
    Internet and New Technologies Law (rok: 2021, tom: -, strony: 43-57), Wydawca: Nomos
    Status:
    Opublikowana
  23. Tytuł publikacji: Privacy by design – Searching for the Balance Between Privacy, Personal Data Protection and Development of Artificial Intelligence Systems
    Autorzy:
    Dominik Lubasz, Zanda Davida
    Książka:
    Internet and New Technologies Law (rok: 2021, tom: -, strony: 337-360), Wydawca: Nomos
    Status:
    Opublikowana
  24. EU Consumer Law and Technology
    Autorzy:
    Agnieszka Jabłonowska
    Książka:
    Research Handbook on Law and Technology (rok: 2023, tom: -, strony: 174-189), Wydawca: Edward Elgar Publishing
    Status:
    Opublikowana
  25. Przejrzystość warunków umownych i praktyk handlowych a ochrona konsumentów w gospodarce cyfrowej
    Autorzy:
    Monika Namysłowska, Agnieszka Jabłonowska
    Książka:
    Verba volant, scripta manent. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Bogusławie Gneli (rok: 2022, tom: -, strony: 714-726), Wydawca: Wolters Kluwer Polska
    Status:
    Opublikowana
  26. Relacja ogólna aktu w sprawie sztucznej inteligencji i RODO
    Autorzy:
    Dominik Lubasz
    Książka:
    Prawo sztucznej inteligencji i nowych technologii 3 (rok: 2023, tom: -, strony: 161-182), Wydawca: Wolters Kluwer Polska
    Status:
    Opublikowana