Projekty finansowane przez NCN


Dane kierownika projektu i jednostki realizującej

Szczegółowe informacje o projekcie i konkursie

Słowa kluczowe

Aparatura

Wyczyść formularz

Nieliniowe modele matematyczne i badania doświadczalne nagrzewania tarciowego kolejowego układu hamulcowego

2017/27/B/ST8/01249

Słowa kluczowe:

nagrzewanie tarciowe modele matematyczne badania eksperymentalne temperatura kolejowa tarcza hamulcowa

Deskryptory:

  • ST8_4: Mechanika ciała stałego, mechanika płynów, termodynamika
  • ST8_3: Inżynieria obliczeniowa, komputerowe wspomaganie modelowania, projektowania i produkcji

Panel:

ST8 - Inżynieria procesów i produkcji: projektowanie wyrobów, projektowanie i sterowanie procesami produkcji, konstrukcje i procesy budowlane, inżynieria materiałowa, systemy energetyczne

Jednostka realizująca:

Politechnika Białostocka, Wydział Mechaniczny

woj. podlaskie

Inne projekty tej jednostki 

Kierownik projektu (z jednostki realizującej):

prof. Michał Kuciej 

Liczba wykonawców projektu: 6

Konkurs: OPUS 14 - ogłoszony 2017-09-15

Przyznana kwota: 625 200 PLN

Rozpoczęcie projektu: 2018-06-26

Zakończenie projektu: 2023-06-25

Planowany czas trwania projektu: 36 miesięcy (z wniosku)

Status projektu: Projekt zakończony

Opis Projektu

Pobierz opis projektu w formacie .pdf

Uwaga - opisy projektów zostały sporządzone przez samych autorów wniosków i w niezmienionej formie umieszczone w systemie.

Dane z raportu końcowego/rocznego

  • Publikacje w czasopismach (26)
  • Teksty w publikacjach pokonferencyjnych (17)
  1. A Comparison of 3D and 2D FE Frictional Heating Models for Long and Variable Applications of Railway Tread Brake
    Autorzy:
    M. Kuciej, P. Grześ, P. Wasilewski
    Czasopismo:
    Materials (rok: 2020, tom: 13, strony: 21), Wydawca: MDPI
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.3390/ma13214846 - link do publikacji
  2. A Method to Account for Thermal Sensitivity and Friction Heat Resistance of Materials in Calculating Disc Brake Temperature Mode
    Autorzy:
    Aleksander Yevtushenko, Michał Kuciej,
    Czasopismo:
    Journal of Friction and Wear (rok: 2020, tom: 41, strony: 221-227), Wydawca: Allerton Press, Inc.
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.3103/S1068366620030058 - link do publikacji
  3. Some theoretical model for determining the temperature field of a multi-disk brake
    Autorzy:
    Aleksander Yevtushenko, Michał Kuciej, Katarzyna Topczewska
    Czasopismo:
    Advances in Mechanical Engineering (rok: 2020, tom: 12, strony: 45306), Wydawca: SAGE
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1177/1687814020902327 - link do publikacji
  4. Temperature during Repetitive Short-Term Operation of a Brake with Functionally Graded Friction Element
    Autorzy:
    A. Yevtushenko, K. Topczewska, P. Zamojski
    Czasopismo:
    Materials (rok: 2023, tom: 16, strony: 45304), Wydawca: MDPI
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
  5. The Effect of Functionally Graded Materials on Temperature during Frictional Heating at Single Braking
    Autorzy:
    A. Yevtushenko, K. Topczewska, P. Zamojski
    Czasopismo:
    Materials (rok: 2021, tom: 14, strony: 45305), Wydawca: MDPI
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.3390/ma14216241 - link do publikacji
  6. Use of Functionally Graded Material to Decrease Maximum Temperature of a Coating–Substrate System
    Autorzy:
    A. Yevtushenko, K. Topczewska, P. Zamojski
    Czasopismo:
    Materials (rok: 2023, tom: 16, strony: 45310), Wydawca: MDPI
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.3390/ma16062265 - link do publikacji
  7. The effect of functionally graded materials on temperature during frictional heating: under uniform sliding
    Autorzy:
    A. Yevtushenko, K. Topczewska, P. Zamojski
    Czasopismo:
    Materials (rok: 2021, tom: 14, strony: 45307), Wydawca: MDPI
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.3390/ma14154285 - link do publikacji
  8. Adaptation of rectangular and trapezoidal time functions to simulate the rotational motion of the brake disc
    Autorzy:
    P. Grzes
    Czasopismo:
    Mechanical Systems and Signal Processing (rok: 2024, tom: 207, strony: 12055), Wydawca: Elsevier
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1016/j.ymssp.2023.110923 - link do publikacji
  9. Comparative Analysis of Temperature Fields in Railway Solid and Ventilated Brake Discs
    Autorzy:
    A. Yevtushenko, M. Kuciej, P. Grzes, P. Wasilewski
    Czasopismo:
    Materials (rok: 2021, tom: 14, strony: 45312), Wydawca: MDPI
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.3390/ma14247804 - link do publikacji
  10. Determination of the Maximal Temperature of a Pad–Disk Tribosystem During One-Time Braking
    Autorzy:
    O. Evtushenko, M. Kuciej, K. Topczewska
    Czasopismo:
    Materials Science (rok: 2020, tom: vol. 56 no. 2, strony: 152-159), Wydawca: SPRINGER
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1007/s11003-020-00409-x - link do publikacji
  11. Experimental study on the temperature evolution in the railway brake disc
    Autorzy:
    Aleksander Yevtushenko, Michał Kuciej, Piotr Wasilewski
    Czasopismo:
    Theoretical & Applied Mechanics Letters (rok: 2019, tom: 9, strony: 308-311), Wydawca: ELSEVIER
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1016/j.taml.2019.06.008 - link do publikacji
  12. Model for Calculating the Mean Temperature on the Friction Area of a Disc Brake
    Autorzy:
    Aleksander Yevtushenko, Katarzyna Topczewska
    Czasopismo:
    Journal of Friction and Wear (rok: 2021, tom: 42, strony: 459-468), Wydawca: Allerton Press, Inc.
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.3103/S1068366621040048 - link do publikacji
  13. Temperature in the Friction Couple Consisting of Functionally Graded and Homogeneous Materials
    Autorzy:
    Aleksander Yevtushenko, Katarzyna Topczewska, Michał Kuciej, Przemysław Zamojski
    Czasopismo:
    Materials (rok: 2022, tom: 15, strony: 45309), Wydawca: MDPI
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.3390/ma15103600 - link do publikacji
  14. Influence of Thermal Sensitivity of Functionally Graded Materials on Temperature during Braking
    Autorzy:
    A. Yevtushenko, K. Topczewska, P. Zamojski
    Czasopismo:
    Materials (rok: 2022, tom: 15, strony: 45306), Wydawca: MDPI
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.3390/ma15030963 - link do publikacji
  15. Analytical Model of the Frictional Heating in a Railway Brake Disc at Single Braking with Experimental Verification
    Autorzy:
    Katarzyna Topczewska, Juraj Gerlici, Aleksander Yevtushenko, Michał Kuciej, Kateryna Kravchenko
    Czasopismo:
    Materials (rok: 2022, tom: 15, strony: 45309), Wydawca: MDPI
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.3390/ma15196821 - link do publikacji
  16. Emission and properties of airborne wear particles from train brake friction materials based on novolac phenolic resins and butadiene rubbers
    Autorzy:
    Yurii Tsybrii, Oleksii Nosko, Izabela Zglobicka, Michal Kuciej
    Czasopismo:
    Wear (rok: 2024, tom: 546-547, strony: 45303), Wydawca: Elsevier
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1016/j.wear.2024.205332 - link do publikacji
  17. The Heat Partition Ratio during Braking in a Functionally Graded Friction Couple
    Autorzy:
    Aleksander Yevtushenko, Katarzyna Topczewska, Przemysław Zamojski
    Czasopismo:
    Materials (rok: 2022, tom: 15, strony: 45306), Wydawca: MDPI
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
  18. Numerical modeling of heat generation process in a disk brake at three thermal contact conditions over an extended braking distance
    Autorzy:
    P. Grzes, M. Kuciej, P. Wasilewski
    Czasopismo:
    Numerical Heat Transfer, Part A: Applications (rok: 2024, ), Wydawca: Taylor & Francis
    Status:
    Przyjęta do publikacji
    Doi:
    10.1080/10407782.2024.2345860 - link do publikacji
  19. Airborne wear particle emission from train brake friction materials with different contents of steel and copper fibres
    Autorzy:
    Yurii Tsybrii, Izabela Zgłobicka, Michal Kuciej, Oleksii Nosko, Karol Golak
    Czasopismo:
    Wear (rok: 2022, tom: 504-505, strony: 45304), Wydawca: Elsevier
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1016/j.wear.2022.204424 - link do publikacji
  20. Analytical Determination of the Brake Temperature Mode during Repetitive Short-Term Braking
    Autorzy:
    A. Yevtushenko, K. Topczewska, M. Kuciej
    Czasopismo:
    Materials (rok: 2021, tom: 14, strony: 45310), Wydawca: MDPI
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.3390/ma14081912 - link do publikacji
  21. Effect of the temporal profile of the friction power on temperature of a pad-disc brake system
    Autorzy:
    Aleksander Yevtushenko, Michał Kuciej, Katarzyna Topczewska
    Czasopismo:
    JOURNAL OF THEORETICAL AND APPLIED MECHANICS (rok: 2019, tom: 57, strony: 461-473), Wydawca: PTMTS
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.15632/jtam-pl/105465 - link do publikacji
  22. Calculation of Friction Characteristics of Disc Brakes Used in Repetitive Short-Term Braking Mode
    Autorzy:
    A. Yevtushenko, M. Kuciej
    Czasopismo:
    Journal of Friction and Wear (rok: 2020, tom: 41, strony: 509-516), Wydawca: Allerton Press, Inc.
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.3103/S1068366620060069 - link do publikacji
  23. Coupled thermomechanical FE model of a railway disc brake for friction material wear calculations
    Autorzy:
    P. Grzes, M. Kuciej
    Czasopismo:
    Wear (rok: 2023, tom: 530-531, strony: 45310), Wydawca: Elsevier
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1016/j.wear.2023.205049 - link do publikacji
  24. Effect of Convective Cooling on the Temperature in a Friction System with Functionally Graded Strip
    Autorzy:
    A. Yevtushenko, M. Kuciej, K. Topczewska, P. Zamojski
    Czasopismo:
    Materials (rok: 2023, tom: 16, strony: 45308), Wydawca: MDPI
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.3390/ma16155228 - link do publikacji
  25. Methodology of estimation of temperature mode in the 2xBgu type railway braking system
    Autorzy:
    Aleksander Yevtushenko, Michal Kuciej, Piotr Grzes, Piotr Wasilewski
    Czasopismo:
    Scientific Reports (rok: 2022, tom: 12, strony: 45309), Wydawca: Springer Nature
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1038/s41598-022-25283-2 - link do publikacji
  26. Numerical calculations of thermal stresses in a railway disk brake at the coupling of temperature, coefficient of friction, velocity, and wear
    Autorzy:
    Piotr Grzes, Michal Kuciej, Aleksandrer Yevtushenko
    Czasopismo:
    Journal of Thermal Stresses (rok: 2024, ), Wydawca: Taylor & Francis
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1080/01495739.2024.2330424 - link do publikacji
  1. Analytical model to predict mean temperature in a braking system
    Autorzy:
    Aleksander Yevtushenko, Michał Kuciej, Katarzyna Topczewska
    Konferencja:
    12th International Congress on Thermal Stresses (ICTS 2019), 01-06-2019 - 05-06-2019, Hangzho, Chiny (rok: 2019, ), Wydawca: Zhejiang University
    Data:
    konferencja 43617
    Status:
    Opublikowana
  2. Effect of the reinforcing fibre in the friction material on the temperature in railway braking
    Autorzy:
    P. Wasilewski
    Konferencja:
    12th International Congress on Thermal Stresses (ICTS 2019), 01-06-2019 - 05-06-2019, Hangzho, Chiny (rok: 2019, ), Wydawca: Zhejiang University
    Data:
    konferencja 43617
    Status:
    Opublikowana
  3. Numerical and experimental study of the coupling of temperature, coefficient of friction, velocity and wear in the railway disc brake
    Autorzy:
    P. Grzes, M. Kuciej, A. Yevtushenko
    Konferencja:
    13th International Congress on Thermal Stresses ICTS 2023 Luleå, Sweden (rok: 2023, ), Wydawca: Luleå University of Technology
    Data:
    konferencja 4-8 June
    Status:
    Opublikowana
  4. Periodic heating in the FE axisymmetric model of the railway brake disc
    Autorzy:
    Aleksander Yevtushenko, Michal Kuciej, Piotr Grzes, Piotr Wasilewski
    Konferencja:
    10th International Congress of Croatian Society of Mechanics (rok: 2022, ), Wydawca: Croatian Society of Mechanics
    Data:
    konferencja 28-30 September
    Status:
    Opublikowana
  5. Two Calculation Schemes of the Temperature Due to the Frictional Heating for the Functionally Graded Materials
    Autorzy:
    M. Kuciej, A. Yevtushenko, K. Topczewska, P. Zamojski
    Konferencja:
    7th International Conference on Material Engineering and Manufacturing (ICMEM 2023) (rok: 2023, ), Wydawca: Chiba University (Japan)
    Data:
    konferencja 4-7 April
    Status:
    Opublikowana
  6. 3D thermal FE analysis of a railway disc brake at coefficient of friction dependent on temperature, velocity and contact pressure
    Autorzy:
    Michal Kuciej, Aleksander Yevtushenko, Piotr Grzes, Piotr Wasilewski
    Konferencja:
    10th International Congress of Croatian Society of Mechanics (rok: 2022, ), Wydawca: Croatian Society of Mechanics
    Data:
    konferencja 28-30 September
    Status:
    Opublikowana
  7. Experimental verification of analytical solution to the thermal friction problem during braking
    Autorzy:
    K. Topczewska, M. Kuciej, A. Yevtushenko, P. Zamojski
    Konferencja:
    13th International Congress on Thermal Stresses ICTS 2023 Luleå, Sweden (rok: 2023, ), Wydawca: Luleå University of Technology
    Data:
    konferencja 4-8 June
    Status:
    Opublikowana
  8. Zastosowanie układu równań cieplnej dynamiki tarcia w obliczeniach MES pól temperatury i naprężeń hamulca tarczowego
    Autorzy:
    Piotr Grześ, Michał Kuciej
    Konferencja:
    XVI Konferencja Naukowo-Techniczna Techniki Komputerowe w Inżynierii, TKI2022 (rok: 2022, ), Wydawca: Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Inżynierii Mechanicznej
    Data:
    konferencja 18-21 października
    Status:
    Opublikowana
  9. Experimental and Analytical Study of the Temperature in a Railway Disc Brake with Composite Brake Shoes
    Autorzy:
    K. Topczewska, A. Yevtushenko, M. Kuciej, P. Zamojski
    Konferencja:
    7th International Conference on Material Engineering and Manufacturing (ICMEM 2023) (rok: 2023, ), Wydawca: Chiba University (Japan)
    Data:
    konferencja 4-7 April
    Status:
    Opublikowana
  10. Influence fo the metallic fibres of the material of the lining on temperature of the railway disc brake - experimental study and numerical calculations
    Autorzy:
    Piotr Grzes, Aleksander Yevtushenko, Michal Kuciej, Piotr Wasilewski
    Konferencja:
    25th International Congress of Theoretical and Applied Mechanics (rok: 2021, ), Wydawca: IUTAM
    Data:
    konferencja 22-27.08.2021
    Status:
    Opublikowana
  11. Maximum temperature on the contact surface of brakes
    Autorzy:
    K. Topczewska
    Konferencja:
    12th International Congress on Thermal Stresses (ICTS 2019), 01-06-2019 - 05-06-2019, Hangzho, Chiny (rok: 2019, ), Wydawca: Zhejiang University
    Data:
    konferencja 43617
    Status:
    Opublikowana
  12. Numerical modeling of wear of the railway brake pads during bedding-in process
    Autorzy:
    M. Kuciej, P. Grzes, A. Yevtushenko
    Konferencja:
    13th International Congress on Thermal Stresses ICTS 2023 Luleå, Sweden (rok: 2023, ), Wydawca: Luleå University of Technology
    Data:
    konferencja 4-8 June
    Status:
    Opublikowana
  13. Effect of the contour contact area variations on the temperature during braking
    Autorzy:
    Aleksander Yevtushenko, Michal Kuciej, Katarzyna Topczewska
    Konferencja:
    25th International Congress of Theoretical and Applied Mechanics (rok: 2021, ), Wydawca: IUTAM
    Data:
    konferencja 22-27.08.2021
    Status:
    Opublikowana
  14. Experimental study on the temperature evolution in the railway brake disc
    Autorzy:
    Aleksander Yevtushenko, Michał Kuciej, Piotr Wasilewski
    Konferencja:
    12th International Congress on Thermal Stresses (ICTS 2019), 01-06-2019 - 05-06-2019, Hangzho, Chiny (rok: 2019, ), Wydawca: Zhejiang University
    Data:
    konferencja 43617
    Status:
    Opublikowana
  15. Influence of steel and copper fibres in train brake friction materials on airborne wear particle emissions to the environment
    Autorzy:
    Y. Tsybrii, I. Zglobicka, M. Kuciej, O. Nosko
    Konferencja:
    Tribology 2023 (Lisbon, Portugal) (rok: 2023, ), Wydawca: Sector
    Data:
    konferencja 26-28 April
    Status:
    Opublikowana
  16. Modelowanie numeryczne zużycia okładziny ciernej kolejowego hamulca tarczowego
    Autorzy:
    Michał Kuciej, Piotr Grześ
    Konferencja:
    XVI Konferencja Naukowo-Techniczna Techniki Komputerowe w Inżynierii, TKI2022 (rok: 2022, ), Wydawca: Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Inżynierii Mechanicznej
    Data:
    konferencja 18-21 października
    Status:
    Opublikowana
  17. Study on the effect of temperature on the frictional characteristics of railway disc pads
    Autorzy:
    Aleksander Yevtushenko, Michal Kuciej, Piotr Wasilewski
    Konferencja:
    25th International Congress of Theoretical and Applied Mechanics (rok: 2021, ), Wydawca: IUTAM
    Data:
    konferencja 22-27.08.2021
    Status:
    Opublikowana