Projekty finansowane przez NCN


Dane kierownika projektu i jednostki realizującej

Szczegółowe informacje o projekcie i konkursie

Słowa kluczowe

Aparatura

Wyczyść formularz

W poszukiwaniu przyczyn dysleksji: wieloaspektowe badania zaburzeń poznawczych i ich mózgowych korelatów

2014/14/A/HS6/00294

Słowa kluczowe:

dysleksja MRI deficyty poznawcze zaburzenie rozwojowe mechanizmy neuronalne

Deskryptory:

  • HS6_3: Psychologia kliniczna, zdrowia, penitencjarna, rehabilitacji, neuropsychologia kliniczna
  • HS6_4: Psychologia rozwoju, rodziny, wychowania i edukacji
  • NZ4_10: Neuroobrazowanie

Panel:

HS6 - Człowiek i życie społeczne: psychologia, pedagogika, socjologia

Jednostka realizująca:

Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN

woj. mazowieckie

Inne projekty tej jednostki 

Kierownik projektu (z jednostki realizującej):

prof. Anna Grabowska 

Liczba wykonawców projektu: 6

Konkurs: MAESTRO 6 - ogłoszony 2014-06-16

Przyznana kwota: 3 500 000 PLN

Rozpoczęcie projektu: 2015-04-14

Zakończenie projektu: 2022-10-13

Planowany czas trwania projektu: 90 miesięcy (z wniosku)

Status projektu: Projekt rozliczony

Zakupiona aparatura

  1. Komputery stacjonarne z oprogramowaniem biurowym i oprogramowaniem do analizy MRI/fMRI. Za kwotę 40 000 PLN
  2. Laptopy (4 szt).
  3. Laptopy. Za kwotę 18 000 PLN
  4. Server archiwizujący dane/ macierz dyskowa. Za kwotę 20 000 PLN
  5. Specjalistyczne klawiatura do badań działająca w skanerze MR. Za kwotę 20 000 PLN
  6. Specjalistyczne klawiatury do badań. Za kwotę 18 000 PLN
  7. Konsola do gier z dużym monitorem. Za kwotę 10 000 PLN
  8. Okulograf. Za kwotę 150 000 PLN
  9. Oprogramowanie do analizy ruchów oka. Za kwotę 30 000 PLN
  10. Specjalistyczne klawiatury do badań (2 szt).

Dane z raportu końcowego/rocznego

  • Publikacje w czasopismach (12)
  1. Neither action nor phonological video games make dyslexic children read better
    Autorzy:
    Łuniewska Magdalena, Chyl Katarzyna, Dębska Agnieszka, Kacprzak Agnieszka, Plewko Joanna, Szczerbiński Marcin, Szewczyk Jakub, Grabowska Anna, Jednoróg Katarzyna
    Czasopismo:
    Scientific Reports (rok: 2018, tom: 8, strony: 549), Wydawca: Nature
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1038/s41598-017-18878-7 - link do publikacji
  2. Neuroanatomy of developmental dyslexia: Pitfalls and promise
    Autorzy:
    Ramus Franck, Altarelli Irene, Jednoróg Katarzyna, Zhao Jingjing, Scotto di Covella Lou.
    Czasopismo:
    Neuroscience & Biobehavioral Reviews (rok: 2018, tom: 84, strony: 434-452), Wydawca: Elsevier
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1016/j.neubiorev.2017.08.001 - link do publikacji
  3. Prereader to beginning reader: changes induced by reading acquisition in print and speech brain networks.
    Autorzy:
    Katarzyna Chyl, Bartosz Kossowski, Agnieszka Dębska, Magdalena Łuniewska, Anna Banaszkiewicz, Agata Żelechowska, Stephen J. Frost, William Einar Mencl, Marek Wypych, Artur Marchewka, Kenneth R. Pugh, Katarzyna Jednoróg
    Czasopismo:
    Journal of Child Psychology and Psychiatry (rok: 2018, tom: 59, strony: 76-87), Wydawca: Wiley
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1111/jcpp.12774 - link do publikacji
  4. Neural patterns of word processing differ in children with dyslexia and isolated spelling deficit.
    Autorzy:
    Dębska, A., Banfi, C., Chyl, K., Dzięgiel-Fivet, G., Kacprzak, A., Łuniewska, M., Plewko, J., Grabowska, A., Landerl, K., & Jednoróg, K.
    Czasopismo:
    Brain structure & function (rok: 2021, tom: 226, strony: 1467–1478), Wydawca: Springer
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1007/s00429-021-02255-2 - link do publikacji
  5. Reading and spelling skills are differentially related to phonological processing: Behavioral and fMRI study.
    Autorzy:
    Dębska A, Chyl K, Dzięgiel G, Kacprzak A, Łuniewska M, Plewko J, Marchewka A, Grabowska A, Jednoróg K.
    Czasopismo:
    Developmental Cognitive Neuroscience (rok: 2019, tom: 39, strony: 100683), Wydawca: Elsevier
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1016/j.dcn.2019.100683 - link do publikacji
  6. Children With Dyslexia and Familial Risk for Dyslexia Present Atypical Development of the Neuronal Phonological Network.
    Autorzy:
    Łuniewska M, Chyl K, Dębska A, Banaszkiewicz A, Żelechowska A, Marchewka A, Grabowska A, Jednoróg K.
    Czasopismo:
    Frontiers in Neuroscience (rok: 2019, tom: 13, strony: 1287), Wydawca: Frontiers
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.3389/fnins.2019.01287 - link do publikacji
  7. Reading Acquisition in Children: Developmental Processes and Dyslexia-Specific Effects
    Autorzy:
    Katarzyna Chyl, Agnieszka Dębska, Magdalena Łuniewska, Artur Marchewka, Bartosz Kossowski, Kenneth R. Pugh, Katarzyna Jednoróg
    Czasopismo:
    Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry (rok: 2019, tom: 58, strony: 948-960), Wydawca: Elsevier
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1016/j.jaac.2018.11.007 - link do publikacji
  8. The cognitive basis of dyslexia in school-aged children: A multiple case study in a transparent orthography
    Autorzy:
    Dębska, A., Łuniewska, M., Zubek, J., Chyl, K., Dynak, A., Dzięgiel-Fivet, G., Plewko, J., Jednoróg, K., & Grabowska, A.
    Czasopismo:
    Developmental Science (rok: 2022, tom: 25, strony: e13173), Wydawca: Wiley
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1111/desc.13173 - link do publikacji
  9. The effect of inter-letter spacing on reading performance and eye movements in typically reading and dyslexic children
    Autorzy:
    Łuniewska M, Wójcik M, Jednoróg K
    Czasopismo:
    Learning and Instruction (rok: 2022, tom: 101576, strony: 101576), Wydawca: Elsevier
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1016/j.learninstruc.2021.101576 - link do publikacji
  10. Brain dynamics of (a)typical reading development-a review of longitudinal studies
    Autorzy:
    Katarzyna Chyl, Gorka Fraga-González, Silvia Brem, Katarzyna Jednoróg
    Czasopismo:
    NPJ Science of Learning (rok: 2021, tom: 6, strony: 4), Wydawca: Nature
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1038/s41539-020-00081-5 - link do publikacji
  11. Dyslexia and age related effects in the neurometabolites concentration in the visual and temporo-parietal cortex
    Autorzy:
    Bartosz Kossowski, Katarzyna Chyl, Agnieszka Kacprzek, Piotr Bogorodzki, Katarzyna Jednoróg
    Czasopismo:
    Scientific Reports (rok: 2019, tom: 9, strony: 5096), Wydawca: Nature Publishing
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1038/s41598-019-41473-x - link do publikacji
  12. Separating the Influences of Late Talking and Dyslexia on Brain Structure
    Autorzy:
    Agnieszka Dynak, Bartosz Kossowski, Katarzyna Chyl, Agnieszka Dębska, Gabriela Dzięgiel-Fivet, Magdalena Łuniewska, Joanna Plewko, Ewa Haman, Katarzyna Jednoróg
    Czasopismo:
    Journal of Abnormal Psychology (rok: 2021, tom: 130, strony: 286-296), Wydawca: Americal Psychological Association
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1037/abn0000668 - link do publikacji