Projekty finansowane przez NCN


Dane kierownika projektu i jednostki realizującej

Szczegółowe informacje o projekcie i konkursie

Słowa kluczowe

Aparatura

Wyczyść formularz

Kontakt języków i konflikt kultur. Zdobywanie kompetencji językowych i tworzenie się tożsamości kulturowej na przykładzie uczniów Łużyckiego Gimnazjum w Budziszynie (Łużyce Górne)

2016/21/B/HS2/00001

Słowa kluczowe:

języki mniejszościowe kontakt językowy i kulturowy postawy wobec języka edukacja języka mniejszościowego

Deskryptory:

  • HS2_6: Językoznawstwo ogólne, teoria i metodologia badań językoznawczych
  • HS2_14: Kulturoznawstwo (w tym: współczesne studia kulturowe i antropologicznokulturowe)

Panel:

HS2 - Kultura i twórczość kulturowa: literaturoznawstwo, bibliotekoznawstwo, językoznawstwo, kulturoznawstwo, nauki o sztuce

Jednostka realizująca:

Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

woj. mazowieckie

Inne projekty tej jednostki 

Kierownik projektu (z jednostki realizującej):

dr hab. Nicole Dołowy-Rybińska 

Liczba wykonawców projektu: 2

Konkurs: OPUS 11 - ogłoszony 2016-03-15

Przyznana kwota: 303 698 PLN

Rozpoczęcie projektu: 2017-01-01

Zakończenie projektu: 2021-01-11

Planowany czas trwania projektu: 48 miesięcy (z wniosku)

Status projektu: Projekt rozliczony

Opis Projektu

Pobierz opis projektu w formacie .pdf

Uwaga - opisy projektów zostały sporządzone przez samych autorów wniosków i w niezmienionej formie umieszczone w systemie.

Zakupiona aparatura

  1. Dyktafon o parametrach nie gorszych niż Olympus WS 833. Za kwotę 1 200 PLN
  2. Oprogramowanie Microsoft Office 2013 Professional. Za kwotę 450 PLN
  3. Komputer o parametrach nie gorszych niż Asus Zenobook serii UX32LA. Za kwotę 3 500 PLN
  4. Drukarka o parametrach nie gorszych niż Samsung CLP. Za kwotę 370 PLN
  5. Dysk zewnętrzny nie mniejszy niż 1TB. Za kwotę 230 PLN

Dane z raportu końcowego/rocznego

  • Publikacje w czasopismach (9)
  • Publikacje książkowe (2)
  1. Zhubjene dźěći: K problematice serbskich noworěčnikow
    Autorzy:
    Cordula Ratajczak & Nicole Dołowy-Rybińska
    Czasopismo:
    Serbska šula. Serbski pedagogiski časopis (rok: 2020, tom: 73(1), strony: 45484), Wydawca: Domowina Verlag
    Status:
    Opublikowana
  2. The concepts of 'native speaker' and 'new speaker' against the background of the minority language community: power relations and language ideologies
    Autorzy:
    Nicole Dołowy-Rybińska, Cordula Ratajczak
    Czasopismo:
    Die Welt der Slawen , Wydawca: Verlag Otto Sagner
    Status:
    Przyjęta do publikacji
  3. Dwujęzyczność w praktykach językowych nauczycieli górnołużyckiej szkoły średniej
    Autorzy:
    Nicole Dołowy-Rybińska, Cordula Ratajczak
    Czasopismo:
    Zeszyty Łużyckie (rok: 2019, tom: 53, strony: 111-137), Wydawca: ISZiP UW
    Status:
    Opublikowana
  4. Informal bilingual teachers' language practices and the consequences on pupils' language choices in a situation of unequal bilingualism: the case of an Upper Sorbian education system
    Autorzy:
    Nicole Dołowy-Rybińska
    Czasopismo:
    Multiligua. Journal of Cross-Cultural and Interlanguage Communication (rok: 2020, tom: 39(2), strony: 169-191), Wydawca: De Gruyter Mouton
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1515/multi-2018-0101 - link do publikacji
  5. Learning Upper Sorbian. The problems with minority language education for non-native pupils in the Upper Sorbian Grammar School in Bautzen/Budyšin
    Autorzy:
    Nicole Dołowy-Rybińska
    Czasopismo:
    International Journal of Bilingual Education and Bilingualism (rok: 2018, tom: Online, strony: 45307), Wydawca: Taylor & Francis Online
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1080/13670050.2018.1486803 - link do publikacji
  6. Language practices of non-native Upper Sorbian learners in the Upper Sorbian Grammar School in Bautzen/Budyšin
    Autorzy:
    Nicole Dołowy-Rybińska
    Czasopismo:
    Zeszyty Łużyckie (rok: 2018, tom: 52, strony: 45-73), Wydawca: ISZiP UW
    Status:
    Opublikowana
  7. Upper Sorbian language education: when community language maintenance practices disregard top-down revitalisation strategies
    Autorzy:
    Nicole Dołowy-Rybińska, Cordula Ratajczak
    Czasopismo:
    Language, Culture and Curriculum (rok: 2019, tom: online, strony: 45307), Wydawca: Routledge
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1080/07908318.2019.1630424 - link do publikacji
  8. Languages and cultures in contact. The place of Upper Sorbian new speakers in the education system in Upper Lusatia
    Autorzy:
    Nicole Dołowy-Rybińska, Cordula Ratajczak
    Czasopismo:
    Cognitive Studies | Études cognitives (rok: 2019, tom: 19, strony: 45308), Wydawca: Instytut Slawistyki PAN
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.11649/cs.1901 - link do publikacji
  9. Verlorenes Potenzial. Zur Problematik von sorbischen New Speakern
    Autorzy:
    Cordula Ratajczak, Nicole Dołowy-Rybińska
    Czasopismo:
    LĚTOPIS - Zeitschrift für sorbische Sprache, Geschichte und Kultur (rok: 2019, tom: 66(2), strony: 102-199), Wydawca: Serbski institut/Sorbisches Institut
    Status:
    Opublikowana
  1. Native and non-native speakers school language practices and transmission in Upper Lusatia
    Autorzy:
    Nicole Dołowy-Rybińska
    Książka:
    Transmitting minority languages: Complementary reversing language shift strategies (rok: 2021, ), Wydawca: Palgrave Macmillan
    Status:
    Przyjęta do publikacji
  2. nie dotyczy
    Autorzy:
    Nicole Dołowy-Rybińska
    Książka:
    Upper Sorbian Language Policy in Education. Bringing the Language Back, or Bringing it Forward? , Wydawca: Brill
    Status:
    Przyjęta do publikacji