Projekty finansowane przez NCN


Dane kierownika projektu i jednostki realizującej

Szczegółowe informacje o projekcie i konkursie

Słowa kluczowe

Aparatura

Wyczyść formularz

Wzmacnianie pozycji obywateli przez kontrolę reguł świadczenia usług online: zautomatyzowana ocena transparentności przez wyjaśnialną sztuczną inteligencję

2019/35/B/HS5/04444

Słowa kluczowe:

prawo konsumenckie sztuczna inteligencja uczenie maszynowe dane osobowe ochrona prywatności

Deskryptory:

  • HS5_5: Prawo prywatne
  • HS2_7: Nauka o komunikacji i komunikowaniu, podstawy teoretyczne językoznawstwa stosowanego
  • ST6_11: Uczenie maszynowe, statystyczne przetwarzanie danych i zastosowania w przetwarzaniu sygnałów (np. mowy, obrazów, filmów)

Panel:

HS5 - Normy i władza: prawo, nauki o polityce, polityka regionalna i społeczna

Jednostka realizująca:

Instytut Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk

woj.

Inne projekty tej jednostki 

Kierownik projektu (z jednostki realizującej):

prof. Hans Wolfgang Micklitz 

Liczba wykonawców projektu: 4

Konkurs: OPUS 18 - ogłoszony 2019-09-16

Przyznana kwota: 665 085 PLN

Rozpoczęcie projektu: 2020-10-01

Zakończenie projektu: 2022-06-13

Planowany czas trwania projektu: 20 miesięcy (z wniosku)

Status projektu: Projekt rozliczony

Opis Projektu

Pobierz opis projektu w formacie .pdf

Uwaga - opisy projektów zostały sporządzone przez samych autorów wniosków i w niezmienionej formie umieszczone w systemie.

Dane z raportu końcowego/rocznego

  • Publikacje w czasopismach (5)
  • Publikacje książkowe (1)
  1. AI in Search of Unfairness in Consumer Contracts: The Terms of Service Landscape
    Autorzy:
    Francesca Lagioia, Agnieszka Jablonowska, Ruta Liepina, Kasper Drazewski
    Czasopismo:
    Journal of Consumer Policy (rok: 2022, tom: 45, strony: 481-536), Wydawca: Springer
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1007/s10603-022-09520-9 - link do publikacji
  2. Algorithmic Price Discrimination and Consumer Protection. A Digital Arms Race?
    Autorzy:
    Mateusz Grochowski, Agnieszka Jabłonowska, Francesca Lagioia, Giovanni Sartor
    Czasopismo:
    Technology and Regulation (rok: 2022, tom: 2022, strony: 36-47), Wydawca: Tilburg Law School
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.26116/techreg.2022.004 - link do publikacji
  3. Algorithmic Transparency and Explainability for EU Consumer Protection: Unwrapping the Regulatory Premises
    Autorzy:
    Mateusz Grochowski, Agnieszka Jabłonowska, Francesca Lagioia, Giovanni Sartor
    Czasopismo:
    Critical Analysis of Law (rok: 2021, tom: 8, strony: 43-63), Wydawca: University of Toronto
    Status:
    Opublikowana
  4. Rescuing Transparency in the Digital Economy: In Search of a Common Notion in EU Consumer and Data Protection Law
    Autorzy:
    Agnieszka Jabłonowska, Giacomo Tagiuri
    Czasopismo:
    Yearbook of European Law (rok: 2023, tom: 2023, strony: n/a), Wydawca: Oxford University Press
    Status:
    Przyjęta do publikacji
  5. Prawo konsumenckie Unii Europejskiej – nieuczciwe praktyki handlowe a kontrola uczciwości wzorców umownych – wprowadzenie i wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 15.03.2012 r., C-453/10, Jana Pereničová i Vladislav Perenič przeciwko SOS financ, spol. s r. o.
    Autorzy:
    Agnieszka Jabłonowska
    Czasopismo:
    Europejski Przegląd Sądowy (rok: 2022, tom: 17, strony: 52-58), Wydawca: Wolters Kluwer Polska
    Status:
    Opublikowana
  1. Assessing the Cross-Market Generalization Capability of the CLAUDETTE System
    Autorzy:
    Agnieszka Jablonowska, Francesca Lagioia, Marco Lippi, Hans-Wolfgang Micklitz, Giovanni Sartor, Giacomo Tagiuri
    Książka:
    Frontiers in Artificial Intelligence and Applications (rok: 2021, tom: 346, strony: 62-67), Wydawca: IOS Press
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.3233/FAIA210318 - link do publikacji