Projekty finansowane przez NCN


Dane kierownika projektu i jednostki realizującej

Szczegółowe informacje o projekcie i konkursie

Słowa kluczowe

Aparatura

Wyczyść formularz

Lingua receptiva czy lingua franca? Praktyki językowe na pograniczu polsko-czeskim w obliczu dominacji angielszczyzny (ujęcie ekolingwistyczne)

2017/26/E/HS2/00039

Słowa kluczowe:

lingua receptiva lingua fracta kontakty językowe ekolingwistyka

Deskryptory:

  • HS2_6: Językoznawstwo ogólne, teoria i metodologia badań językoznawczych
  • HS2_7: Nauka o komunikacji i komunikowaniu, podstawy teoretyczne językoznawstwa stosowanego

Panel:

HS2 - Kultura i twórczość kulturowa: literaturoznawstwo, bibliotekoznawstwo, językoznawstwo, kulturoznawstwo, nauki o sztuce

Jednostka realizująca:

Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Humanistyczny

woj. lubuskie

Inne projekty tej jednostki 

Kierownik projektu (z jednostki realizującej):

dr hab. Magdalena Steciąg 

Liczba wykonawców projektu: 5

Konkurs: SONATA BIS 7 - ogłoszony 2017-06-14

Przyznana kwota: 283 834 PLN

Rozpoczęcie projektu: 2018-03-22

Zakończenie projektu: 2023-03-21

Planowany czas trwania projektu: 60 miesięcy (z wniosku)

Status projektu: Projekt rozliczony

Opis Projektu

Pobierz opis projektu w formacie .pdf

Uwaga - opisy projektów zostały sporządzone przez samych autorów wniosków i w niezmienionej formie umieszczone w systemie.

Zakupiona aparatura

  1. Laptop - Notebook Lenovo. Za kwotę 3 300 PLN
  2. Laptop HP Probook 450 G7 + oprogramowanie Microsoft Office.
  3. Laptop - Notebook Lenovo. Za kwotę 5 700 PLN

Dane z raportu końcowego/rocznego

  • Publikacje w czasopismach (15)
  • Publikacje książkowe (2)
  1. Krajobraz językowy polsko-czeskiego pogranicza jako przestrzeń dyskursu wielojęzyczności – analiza tablic informacyjnych z sektora publicznego
    Autorzy:
    Anna Karmowska
    Czasopismo:
    Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica (rok: 2019, tom: 53, strony: 55-66), Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.18778/0208-6077 - link do publikacji
  2. Lingua receptiva: ekolingwistyczne ujęcie słowiańskich kontaktów międzyjęzykowych w przestrzeni pogranicza (przypadek polsko-czeski)
    Autorzy:
    Magdalena Steciąg
    Czasopismo:
    Acta Baltico-Slavica (rok: 2021, tom: 45, strony: 45310), Wydawca: Instytut Slawistyki PAN w Warszawie
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.11649/abs.2344 - link do publikacji
  3. Lingua receptiva czy lingua franca? Wybór modelu komunikacji językowej na polsko-czeskim pograniczu (na podstawie badań ankietowych z kraju hradeckiego i ziemi kłodzkiej z Wałbrzychem)
    Autorzy:
    Piotr Nieporowski, Magdalena Steciąg, Lukaš Zabransky
    Czasopismo:
    Socjolingwistyka (rok: 2019, tom: 33, strony: 59-75), Wydawca: PAN: Instytut Języka Polskiego w Krakowie
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.17651/socjolinG.33.4 - link do publikacji
  4. Lingua receptiva. Wyzwania wielojęzycznej komunikacji receptywnej w Europie
    Autorzy:
    Magdalena Steciąg
    Czasopismo:
    Poscriptum Polonistyczne (rok: 2020, tom: 26/2, strony: 31-42), Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.31261/PS_P.2020.26.02 - link do publikacji
  5. What's the best language for Eastern Europe?" Lingua receptiva as a new approach in Slavic intercommunication research
    Autorzy:
    Magdalena Steciąg
    Czasopismo:
    Slavia Centralis (rok: 2019, tom: 2, strony: 85-95), Wydawca: Maribor: Filozoficka Fakulta
    Status:
    Opublikowana
  6. Lingua receptiva: an overview of communication strategies. The role of pragmatic aspects in receptive intercultural communication(the case of Polish and Czech)
    Autorzy:
    Urszula Majdańska-Wachowicz, Magdalena Steciąg, Lukáš Zábranský
    Czasopismo:
    Forum Lingwistyczne (rok: 2021, tom: 8, strony: 45309), Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.31261/FL.2021.08.08 - link do publikacji
  7. "Nie ma potrzeby…" Język sąsiada w krajobrazie językowym polsko-czeskiego pogranicza – analiza porównawcza Kudowy Zdroju i Náchodu z uwzględnieniem opinii mieszkańców
    Autorzy:
    Anna Karmowska
    Czasopismo:
    Humanistyka i Przyrodoznawstwo (rok: 2021, tom: 26, strony: 21-27), Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.31648/hip.5730 - link do publikacji
  8. 'It is natural for everyone to speak their language'. Lingua receptiva in the Polish-Czech borderland ? a sociolinguistic approach
    Autorzy:
    Piotr Nieporowski, Magdalena Steciąg, Lukáš Zábranský,
    Czasopismo:
    Journal of Multilingual and Multicultural Development (rok: 2020, tom: 3, strony: 45308), Wydawca: Routledge, Francis&Taylor Group
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1080/01434632.2020.1806856 - link do publikacji
  9. Ekolingwistyka w dobie antropocenu: w stronę integracji i konsiliencji
    Autorzy:
    Magdalena Steciąg
    Czasopismo:
    Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego (rok: 2021, tom: 77, strony: 59-71), Wydawca: Polskie Towarzystwo Językoznawcze z siedzibą w Krakowie
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.5604/01.3001.0015.6863 - link do publikacji
  10. Lingua Materna, Lingua Receptiva, Lingua Franca, Multilingua Franca? The Linguascape of the Polish-Czech Borderland from the Perspective of Sustainable Multilingualism
    Autorzy:
    Magdalena Steciąg, Anna Karmowska
    Czasopismo:
    Sustainable Multilingualism (rok: 2020, tom: 16/1, strony: 21-38), Wydawca: Sciendo
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.2478/sm-2020-0002 - link do publikacji
  11. Mezi aktivním monolingvizmem a pasivním bilingvizmem ? specifičnost semikomunikace na polsko-české hranici (výsledky průzkumů a hloubkových rozhovorů)
    Autorzy:
    Piotr Nieporowski, Magdalena Steciąg, Lukáš Zábranský
    Czasopismo:
    Východočeské listy historické = East-Bohemian Journal of History (rok: 2021, tom: 45, strony: 41--62), Wydawca: Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové
    Status:
    Opublikowana
  12. The use of Polish and Czech as a lingua receptiva in comparison with English as a lingua franca – some remarks on multilingual modes of communication with reference to CSS and ICC
    Autorzy:
    Magdalena Steciąg, Urszula Majdańska-Wachowicz
    Czasopismo:
    Neofilolog (rok: 2021, tom: 56/2, strony: 237-257), Wydawca: Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.14746/n.2021.56.2.6 - link do publikacji
  13. KRAJOBRAZ JĘZYKOWY POLSKO-CZESKIEGO POGRANICZA: PRZYPADEK CZESKIEGO ARDŠPACH I POLSKIEGO KARŁOWA (UJĘCIE PORÓWNAWCZE)
    Autorzy:
    Anna Karmowska
    Czasopismo:
    Studia Slavica (rok: 2019, tom: 23/2, strony: 157-169), Wydawca: Ostravská univerzita – Filozofická fakulta
    Status:
    Opublikowana
  14. Lingua Receptiva in Europe: the Map and the Territory
    Autorzy:
    Magdalena Steciąg
    Czasopismo:
    Przegląd Wschodnioeuropejski (rok: 2020, tom: 45598, strony: 487-497), Wydawca: Centrum Badań Europy Wschodniej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
    Status:
    Opublikowana
  15. Wielojęzyczność zrównoważona? Krajobraz językowy polsko-czeskiego pogranicza w ujęciu ekolingwistycznym (przypadek Dusznik Zdroju i Hronova)
    Autorzy:
    Magdalena Steciąg, Anna Karmowska
    Czasopismo:
    Slavia Occidentalis (rok: 2019, tom: 76/1, strony: 145-156), Wydawca: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk: Wydział Filologiczno-Filozoficzny
    Status:
    Opublikowana
  1. What do they miss? A new ecolinguistic perspective on the everyday language practices of inhabitants living in the Polish-Czech border area
    Autorzy:
    Magdalena Steciąg, Urszula Majdańska-Wachowicz
    Książka:
    Ecolinguistics: Enlanguaged Ecocivilisations in the 21st Century (rok: 2024, tom: 1, strony: -), Wydawca: Routledge
    Status:
    Przyjęta do publikacji
  2. The Use of Lingua Receptiva versus English as a Lingua Franca in the Polish-Czech Border Area: Pedagogical Implications
    Autorzy:
    Urszula Majdańska-Wachowicz, Magdalena Steciąg
    Książka:
    New Approaches to Multilingualism, Language Learning, and Teaching (rok: 2023, tom: 1, strony: -), Wydawca: Cambridge Scholars Press
    Status:
    Przyjęta do publikacji