Projekty finansowane przez NCN


Dane kierownika projektu i jednostki realizującej

Szczegółowe informacje o projekcie i konkursie

Słowa kluczowe

Aparatura

Wyczyść formularz

Filozofia muzyki. Metafizyczne, fenomenologiczne i dekonstruktywistyczne ścieżki badań nad muzyką, jej praktyką i teorią.

2016/23/B/HS1/02325

Słowa kluczowe:

mousike filozofia muzyki paideia fenomenologia dźwięku fenomenologia słuchania terapeutyczne aspekty śpiewu doświadczenie estetyczne Boecjusz Kivy Gurney Ihde

Deskryptory:

  • HS2_11: Muzyka (twórczość, wykonawstwo, teoria muzyki), muzykologia
  • HS1_8: Estetyka (w tym: teorie piękna, język sztuki)

Panel:

HS1 - Fundamentalne pytania o naturę człowieka i otaczającej go rzeczywistości: filozofia, nauki o poznaniu, religioznawstwo, teologia

Jednostka realizująca:

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki

woj. mazowieckie

Inne projekty tej jednostki 

Kierownik projektu (z jednostki realizującej):

dr hab. Małgorzata Szyszkowska 

Liczba wykonawców projektu: 4

Konkurs: OPUS 12 - ogłoszony 2016-09-15

Przyznana kwota: 364 520 PLN

Rozpoczęcie projektu: 2017-07-01

Zakończenie projektu: 2022-07-16

Planowany czas trwania projektu: 60 miesięcy (z wniosku)

Status projektu: Projekt rozliczony

Opis Projektu

Pobierz opis projektu w formacie .pdf

Uwaga - opisy projektów zostały sporządzone przez samych autorów wniosków i w niezmienionej formie umieszczone w systemie.

Dane z raportu końcowego/rocznego

  • Publikacje w czasopismach (12)
  • Publikacje książkowe (19)
  1. . "La Cantologie", czyli francuska szkoła badań nad piosenką (i jej potencjalne polskie implikacje)
    Autorzy:
    Małgorzata Gamrat
    Czasopismo:
    Czas kultury (rok: 2021, tom: 3, strony: 45486), Wydawca: Stowarzyszenie Czasu Kultury
    Status:
    Opublikowana
  2. Między katharsis a pathos. Terapeutyczne aspekty śpiewu
    Autorzy:
    Małgorzata A. Szyszkowska
    Czasopismo:
    Miscellanea Anthropologica et Sociologica (rok: 2019, tom: 20, strony: 56-69), Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
    Status:
    Opublikowana
  3. Narrative Moment. Musical Performance According to James Baldwin and Lawrence Kramer
    Autorzy:
    Małgorzata A. Szyszkowska
    Czasopismo:
    Interdisciplinary Studies in Musicology (rok: 2020, tom: 20, strony: 21-32), Wydawca: UAM
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.14746/ism.2020.20.2 - link do publikacji
  4. Signs of music, intertextuality and narrative strategy. Cultural semiotics and 19th-century funeral music: the case of Karol Kurpiński's Elegia na śmierć Tadeusza Kościuszki [Elegy on the Death of Tadeusz Kościuszko],
    Autorzy:
    Małgorzata Gamrat
    Czasopismo:
    Chanese Semiotic Studies (rok: 2021, tom: 17, strony: 229–249), Wydawca: deGruyter
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.1515/css-2021-0012 - link do publikacji
  5. The Experience of Music: From Everyday Sounds to Aesthetic Enjoyment
    Autorzy:
    Małgorzata A. Szyszkowska
    Czasopismo:
    Proceedings of the European Society for Aesthetics (rok: 2019, tom: 11, strony: 728-747), Wydawca: The European Society for Aesthetics
    Status:
    Opublikowana
  6. Listening to Different Texts: Between Reich and Eco with Nycz
    Autorzy:
    Małgorzata A. Szyszkowska
    Czasopismo:
    Eidos. A Journal for Philosophy of Culture (rok: 2019, tom: 3, strony: 45425), Wydawca: Institute of Philosophy, University of Warsaw
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.14394/eidos.jpc.2019.0027 - link do publikacji
  7. Mahomet jako centralna postać wyobrażonej opery w opowiadaniu Gambara Balzaca
    Autorzy:
    Małgorzata Gamrat
    Czasopismo:
    Poznańskie Studie Polonistyczne. Seria Językoznawcza (rok: 2022, tom: 42, strony: 97-119), Wydawca: Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.14746/pspsl.2022.42.6 - link do publikacji
  8. Balzac et les compositeurs : Une collaboration qui a enrichi la littérature, Annee balzacienne" 2022
    Autorzy:
    Małgorzata Gamrat
    Czasopismo:
    Annee balzacienne (rok: 2022, tom: 3, strony: 175-194), Wydawca: Presses Universitaires de France
    Status:
    Opublikowana
  9. Jankelevitch: freedom, music and unfinished project
    Autorzy:
    Małgorzata Gamrat
    Czasopismo:
    Interdisciplinary Studies in Musicology (rok: 2018, tom: 18, strony: 65-86), Wydawca: UAM
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.14746/ism.2018.18.4 - link do publikacji
  10. Notes on Improvisation and Freedom. On Transgressing Self in Musical Performance
    Autorzy:
    Małgorzata A. Szyszkowska
    Czasopismo:
    Interdisciplinary Studies in Musicology (rok: 2018, tom: 18, strony: 93-102), Wydawca: UAM
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.14746/ism.2018.18.6. - link do publikacji
  11. Wolność, nieskończoność, wzniosłość: przestrzeń duchowa w doświadczaniu muzyki religijnej w perspektywie fenomenologicznej
    Autorzy:
    Małgorzata A. Szyszkowska
    Czasopismo:
    Pro Musica Sacra (rok: 2020, tom: 18, strony: 45561), Wydawca: Uniwersytet Papierski Jana Pawła II w Krakowie
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.15633/pms.3706 - link do publikacji
  12. Prawda, piękno i dobro w paryskich wykładach Victora Cousina,
    Autorzy:
    Małgorzata Gamrat
    Czasopismo:
    "Zeszyty Aksjologiczne. Literatura- kultura - media" (rok: 2022, tom: 3, strony: 41-55), Wydawca: Uniwersytet Zielonogórski
    Status:
    Opublikowana
    Doi:
    10.34768/pa2022r2 - link do publikacji
  1. Kilka uwag na temat wspólnoty śpiewu w projekcie wirtualnego chóru
    Autorzy:
    Małgorzata A. Szyszkowska
    Książka:
    Creare et cantare (rok: 2020, tom: 1, strony: 31-39), Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego
    Status:
    Opublikowana
  2. Wyrażalna czy niewyrażalna - Vladimir Jankelevitch i muzyka
    Autorzy:
    Małgorzata Gamrat
    Książka:
    Między potęgą dźwięku a niewyrażalnością muzyki. Gurney i Jankelevitch o sztuce dźwięków (rok: 2022, tom: 1, strony: 117-130), Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Scholar
    Status:
    Opublikowana
  3. Aesthetic Qualities and Aspects of Everyday Life. Notes on a Phenomenological Approach to Everyday Aesthetics
    Autorzy:
    Małgorzata A. Szyszkowska
    Książka:
    Everydayness. Contemporary Aesthetic Approaches (rok: 2021, tom: 1, strony: 269-279), Wydawca: RomaTrE-Press
    Status:
    Opublikowana
  4. Filozofia muzyki. Doświadczenie, poznanie, znaczenie
    Autorzy:
    Małgorzata Gamrat, Małgorzata A. Szyszkowska, redakcja
    Książka:
    Filozofia muzyki. Doświadczenie, poznanie, znaczenie (rok: 2022, tom: 1, strony: 276), Wydawca: Wydawnictwo UNUM
    Status:
    Opublikowana
  5. Opera to czy oratorium: 'Mojżesz w Egipcie' Rossiniego według Balzaka
    Autorzy:
    Małgorzata Gamrat
    Książka:
    Kantata i oratorium w historii kultury polskiej (rok: 2020, tom: 1, strony: 179-196), Wydawca: Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań
    Status:
    Opublikowana
  6. Semiotyczne gry z odbiorcą: Gigi l'amoroso i Gigi in Paradisco Dalidy
    Autorzy:
    Małgorzata Gamrat
    Książka:
    Song Studies. Poetyka i polityka wytwarzania piosenki (rok: 2021, tom: 1, strony: 41-56), Wydawca: Instytut im. Oskara Kolberga
    Status:
    Opublikowana
  7. A la recherche de soi-même (par intermédiaire des créatures infernales): Hector Berlioz et « La ronde du sabbat » de Victor Hugo,
    Autorzy:
    Małgorzata Gamrat
    Książka:
    Animal(ité). Études dix-neuviémistes (rok: 2021, tom: 1, strony: 13–29), Wydawca: Peter Lang
    Status:
    Opublikowana
  8. Rola nauczania teorii muzyki w procesie kształcenia muzyków we Francji w okresie kształtowania się nowoczesnego systemu szkolnictwa muzycznego
    Autorzy:
    Małgorzata Gamrat
    Książka:
    Współczesne wyzwania szkolnictwa muzycznego. Tradycja i perspektywy, red. Alicja Delecka-Bury, Adam Marszałek (rok: 2020, tom: 1, strony: 87–106), Wydawca: Wydawnictwo Adam Marszałek
    Status:
    Opublikowana
  9. Wstrząs estetyczny i jego terapeutyczne oblicza
    Autorzy:
    Małgorzata A. Szyszkowska
    Książka:
    Między integracją i rozproszeniem. Doświadczenie estetyczne w kontekstach nowoczesności (rok: 2018, tom: 1, strony: 193-213), Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
    Status:
    Opublikowana
  10. "Lélio" de Hector Berlioz et "Le Contrebandier" de George Sand, ou la solitude d'un artiste (héros) romantique portant le masque d'un bandit
    Autorzy:
    Małgorzata Gamrat
    Książka:
    Literaport. Revue annuelle de littérature francophone, nr 6: La solitude dans la littérature française et francophone, études rassemblées et présentées (rok: 2019, tom: 2, strony: 73-86), Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego
    Status:
    Opublikowana
  11. Beyond the signs: Art and Artist's Life in Hector Berlioz opus 14, w: Transcending Signs – Essays in Existential Semiotics, red. Eero Tarasti, DeGruyter, 2022, s. 981–996
    Autorzy:
    Małgorzata Gamrat
    Książka:
    Transcending Signs – Essays in Existential Semiotics, red. Eero Tarasti (rok: 2022, tom: 1, strony: 981–996), Wydawca: DeGruyter
    Status:
    Opublikowana
  12. Melodia, zaśpiew, brzmienie. Filozofia muzyki jako słuchanie
    Autorzy:
    Małgorzata A. Szyszkowska
    Książka:
    Horyzonty estetyki. Studia dedykowane Iwonie Lorenc (rok: 2021, tom: 1, strony: 103-112), Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
    Status:
    Opublikowana
  13. Muzyka jako droga i doświadczenie. Fenomenologiczna ścieżki badań nad doświadczeniem muzycznym
    Autorzy:
    Małgorzata A. Szyszkowska
    Książka:
    Filozofia muzyki. Doświadczenie, poznanie, znaczenie (rok: 2022, tom: 1, strony: 251-268), Wydawca: Wydawnictwo UNUM
    Status:
    Opublikowana
  14. Muzyka w doświadczeniu: między oddechem a śpiewem
    Autorzy:
    Małgorzata A. Szyszkowska
    Książka:
    Między potęgą dźwięku a niepowiedzialnością muzyki. Gurney i Jankelevitch o sztuce dźwięków (rok: 2022, tom: 1, strony: 13-24), Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Scholar
    Status:
    Opublikowana
  15. Brzmienie uczuć. Esej o emocjach muzyczych zawierający pełną wersję tekstu Struny muszli
    Autorzy:
    Peter Kivy, przekład: Jan Czarnecki, Mateusz Migut, Iwona Młoźniak, Małgorzata A. Szyszkowska
    Książka:
    Brzmienie uczuć. Esej o emocjach muzycznych zawierający pełną wersję tekstu Struny muszli (rok: 2022, tom: 1, strony: 284), Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
    Status:
    Opublikowana
  16. Między potęgą dźwięku a niepowiedzialnością muzyki. Gurney i Jankelevitch o sztuce dźwięków
    Autorzy:
    Edmund Gurney, Vladimir Jankelevitch, Małgorzata Gamrat, Małgorzata A. Szyszkowska redakcja, przekład: Tomasz Zymer, Małgorzata Gamrat
    Książka:
    Między potęgą dźwięku a niewypowiedzialnością muzyki. Gurney i Jankelevitch o sztuce dźwięków (rok: 2022, tom: 1, strony: 149), Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Scholar
    Status:
    Opublikowana
  17. Muzyka i jej cielesne osadzenie. Pomiędzy schematami ciała a wolnością wykonania
    Autorzy:
    Małgorzata A. Szyszkowska
    Książka:
    Socjologia muzyki w Polsce. Pęknięcia i kontynuacje (rok: 2018, tom: 1, strony: 71-89), Wydawca: Warszawskie Wydawnictwa Socjologiczne
    Status:
    Opublikowana
  18. Opus 14 Hektora Berlioza: szuka, życie artysty i filozofia egzystencjalna Eero Tarastiego
    Autorzy:
    Małgorzata Gamrat
    Książka:
    Filozofia muzyki. Doświadczenie, poznanie, znaczenie (rok: 2022, tom: 1, strony: 91-119), Wydawca: Wydawictwo UNUM
    Status:
    Opublikowana
  19. Roman Ingarden's Theory of Aesthetic Experience. From Idea to Experience and Back
    Autorzy:
    Małgorzata A. Szyszkowska
    Książka:
    Roman Ingarden and His Times (rok: 2020, tom: 1, strony: 223-238), Wydawca: Wydawnictwo Kięgarnia Akademicka
    Status:
    Opublikowana